Albert Siblesz

''We hebben een prachtige opgave voor ons''

Toezicht is binnen een zorgorganisatie van essentieel belang. De Raad van Toezicht vervult hierin een cruciale rol: als sparringpartner van de bestuurder, als toezichthouder op strategisch en financieel beleid én als werkgever van de bestuurder. We gingen in gesprek met de voorzitter van onze eigen Raad van Toezicht; Albert Siblesz. Hij deelt zijn visie op goed toezicht, vertelt over de invulling die hij samen met zijn collega-toezichthouders geeft aan deze veelzijdige verantwoordelijkheid en de uitdagingen waar de zorg voor staat. ''Als voorzitter is het mijn taak om een team van deskundigen samen te brengen en ervoor te zorgen dat hun expertise goed tot uiting komt'' vertelt Albert.
Zorgbemiddelaar Rita van KleinGeluk

De rol van de voorzitter: sturen, sparren en strategisch vooruitkijken

''Als voorzitter van de Raad van Toezicht is het mijn taak om een team van deskundigen samen te brengen en ervoor te zorgen dat hun expertise goed tot uiting komt. '' vertelt Albert Siblesz. ''Het is belangrijk dat de toezichthouders rolvast zijn en dat we de juiste afstand tot de organisatie bewaren. Als toezichthouders staan we niet in de (lijn)organisatie, maar er net een beetje naast.''
De Raad van Toezicht heeft een drieledige functie. Zo fungeren ze als sparringpartner voor de bestuurder Bert Blaauw, zijn ze toezichthouder op strategische en financiële plannen en daarnaast zijn ze werkgever voor de bestuurder. ''We hebben onder andere expertise op het gebied van huisvesting/vastgoed, financiën, kwaliteit van zorg en de bijbehorende wetgeving en HR. De voorzitter bewaakt het onderscheid in de rollen en zorgt ervoor dat de deskundigheid binnen de Raad van Toezicht optimaal ten goede komt aan KleinGeluk''.

De stap naar KleinGeluk

Sinds 2022 bekleedt Albert Siblesz de rol van voorzitter binnen de Raad van Toezicht, nadat hij eind 2021 al was toegetreden als lid. ''De keuze voor KleinGeluk was een hele bewuste.'' De schaalgrootte van de organisatie spreekt me enorm aan. Het maakt het overzichtelijk en bevordert de verbindingen die ik kan aangaan. Hier kan ik echt iets toevoegen vanuit mijn ervaring en kennis. Daarnaast ervaar ik de cultuur als heel prettig: no-nonsense en met een sterke focus op het menselijke en de inhoud.''

Trots op 2024: koerswijziging en betrokkenheid

Terugkijkend op 2024 is Albert Siblesz vooral trots op de koerswijziging die is ingezet met het strategisch plan, waarin BOEG'26 een belangrijke eerste stap is. ''We bevinden ons middenin een maatschappelijke opgave die alle zorginstellingen in Nederland raakt: een groeiende zorgvraag, een krappe arbeidsmarkt, een vergrijzende bevolking en financiële en technologische uitdagingen. De kloof tussen wat we wíllen doen en wat we kúnnen doen, wordt groter. Aan ons de taak om manieren te vinden om die kloof kleiner te maken.''
Het strategisch plan is afgelopen jaar definitief vastgesteld en BOEG'26 markeert de eerste stappen hiervan. ''Het mooie is dat de teams en medewerkers actief betrokken zijn bij de implementatie. We nemen hen mee in hoe we deze uitdagingen kunnen aanpakken en wat hun rol daarin is. Dit vraagt om een breed gedragen strategie, waarin alle deskundigheden samenkomen. Strategie heeft vele perspectieven; een gezamenlijke aanpak hierbij is essentieel.

De uitdaging: slimmer en anders werken

De grootste uitdaging ligt in het activeren van de organisatie, verwanten en de bredere gemeenschap. ''In 2024 hebben we een belangrijke stap gezet door teams mee te nemen in het belang van deze verandering. We kunnen dit alleen samen realiseren.'' BOEG'26 richt zich op de toekomstbestendigheid van de organisatie. ''We moeten kijken naar hoe we de zorg anders kunnen organiseren, met een grotere rol voor de gemeenschap. Dit betekent bijvoorbeeld dat we zorgcentra openstellen voor buurtgenoten en we de verwanten van cliënten actief betrekken. In ons denken hebben we deze stappen inmiddels gemaakt. De grootste uitdaging is om dit gedachtengoed uit te dragen.''
Albert Siblesz sluit het gesprek af met een optimistische blik op de toekomst van KleinGeluk en de zorg in het algemeen. ''We hebben een prachtige opgave voor ons'' zegt hij. ''De kern hiervan is: hoe houden we de zorg menselijk én toegankelijk? Hoe zorgen we er voor dat we in de zorgvraag blijven voorzien, onder meer door de zelfstandigheid van onze cliënten en hun verwanten te vergroten? Het antwoord hierop ligt niet in harder werken, maar in slimmer en anders werken. Dát is de toekomst van de zorg.''

Loop jouw geluk niet mis